DAHL

Vissa har man mer respekt för än andra. För några år sen såg jag mej själv allra, allra längst ner på stegen. Stegen över hur cool man var. De som låg högre upp än du själv, hade man respekt för och såg upp till. T.ex. kompisars äldre syskon, den coolaste tjejen i klassen och vuxna. Nu har jag klättrat några steg upp på den här stegen. Jag är inte högst, men har känt mej nöjd med min placering ganska länge nu. Tills jag för ett tag sedan hamnade på en fest med folk som låg betydligt högre upp vill säga.

Jag som annars har lätt för att prata och naturligt är rätt social av mej stod knäpptyst och bortkommen den lilla stunden jag var där innan jag fick nog och stack. Jag passade helt enkelt inte in. Det var folk som gick eller skulle börja på Procivitas, och utan att vara fördomsfull var de flesta rätt rejält välbärgade. Killarna gick allihop klädda i skjorta och kavaj, tjejerna i dyra märkeskläder. Jag själv handlar budget och ska börja på medieprogrammet..

Inte för att det var någon som var otrevlig eller kollade snett, de verkade trevliga allihop. Men eftersom jag själv kände att jag inte låg på samma nivå som dem på stegen, tyckte jag bara att hela situationen var väldigt pinsam.

Nu i efterhand förstår jag ju dock att det inte handlar om att alla faktiskt är inplacerade på varsitt steg, utan var man själv placerar sej, vilken syn man har på sej själv. Som min killkompis sa "Har du verkligen så dåligt självförtroende att du redan vill gå?". Kanske var det inte någon annan som reagerade, men min självbild sa åt mej att "här passar du inte in", och det är det inte mycket att göra åt.

Men det jag undrar är om den här stegen är som en cirkel? Är det så att steg A ser upp till B och B till C men C till A? Eller finns det dem som står allra längst upp, som kan gå in på vilken fest eller folksamling som helst, med ryggen rak och självsäkert leende? Och hur sjutton tar man sej dit?

Puss! /Elin 

Kommentarer
Postat av: Anonym

älskar dina sånna här inlägg. känner verkligen igen mig. personligt och djupt!

2010-08-07 @ 15:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0